medbr.at.ua - Medbrat - медичний портал, анатомія

09:16
Етапи розвитку:
Кінець XIX - початок XX-го віку. Основним методом ідентифікації вірусів в цей період був метод фільтрації через бактеріологічні фільтри, які використовувалися як засіб розділення збуджувачів на бактерії і небактерії. Були відкриті наступні віруси: вірус тютюнової мозаїки; ящура; жовтої лихоманки; віспа і трахоми; поліомієліту; кору; вірус герпеса.

30-е роки- основним вірусологічний методом, що використовується для виділення вірусів і їх подальшої ідентифікації, є лабораторні тварини. 1931 р.- як експериментальна модель для виділення вірусів стали використовуватися курячі ембріони, які володіють високою чутливістю до вірусів грипу, віспи, лейкозу. Відкриті: вірус грипу; кліщового енцефаліту.

40-е роки. Встановили, що вірус осповакцини містить ДНК, але не РНК. Стало очевидним, що віруси відрізняються від бактерій не тільки розмірами і нездатністю зростати без кліток, але і тим, що вони містять тільки один вигляд нуклеїнової кислоти - ДНК або РНК. Введення у вірусологію методу культури кліток з'явилося важливою подією, що дала можливість отримання культуральних вакцин. З широко вживаних в цей час культуральних живих і убитих вакцин, створених на основі аттенуированних штамів вірусів, потрібно відмітити вакцини проти поліомієліту, паротита, кору і краснухи.

50-е роки: Відкриті віруси: аденовируси; краснухи; віруси парагриппа.

70-е роки: відкриття в складі РНК-вмісних онкогенних вірусів ферменту зворотної транскриптази (ревертази). Стає реальним вивчення генома РНК вмісних вірусів. Відкриті віруси: вірус гепатиту В; ротавируси, вірус гепатиту A.

80-е роки. Розвиток уявлень про те, що виникнення пухлин може бути пов'язане з вірусами. Компоненти вірусів, відповідальні за розвиток пухлин, назвали онкогенами. Відкриті віруси: імунодефіциту людини; вірус гепатиту № 142 Збуджувачі ОРВИ. Таксономія. Характеристика. Лабораторна діагностика. Специфічна профілактика і лікування.

Таксономия і класифікація: РНК-вмісні віруси.I сімейство - Paramyxoviridae включає віруси парагриппа людини (5 серотипов) і респираторно-синтициальний вірус (PC);

II сімейство - Picomaviridae включає 7 серотипов ентеровирусов Коксаки і ECHO, що вражають дихальні шляхи, і 120 серотипов риновирусов;

III сімейство - Reoviridae включає 3 серотипа, зухвалих захворювання респіраторного і шлунково-кишкового трактів;

IV сімейство - Coronaviridae включає 3 серотипа, також що вражають дихальний і шлунково-кишковий тракти.

ДНК-вмісні віруси.V сімейство - Adenoviridae. Представники цього сімейства вражають очі, кишечник, сечовий пузир, 3 типи аденовирусов викликають ОРВИ.

Структура:. Середні розміри, сферичну, палочковидную або ниткоподібну форми. Велика частина збуджувачів ОРВИ містить однонитчатую РНК, крім реовирусов, що володіють двунитчатой РНК, і ДНК-вмісних аденовирусов. Деякі з них оточені суперкапсидом.

Антигенна структура: складна. У вірусів кожного роду є загальні антигени; віруси мають і типоспецифические антигени, по яких можна провести ідентифікацію збуджувачів з визначенням серотипа. До складу кожної групи вірусів ОРВИ входить різна кількість серотипов і серовариантов. Більшість вірусів ОРВИ володіє гемагглютинируюшей здатністю. РТГА заснована на блокуванні активності гемагглютининов вірусу специфічними антитілами.

Культивування: Оптимальна модель для культивування- культури кліток. Для кожної групи вірусів підібрані найбільш чутливі клітки (для аденовирусов - ембріональні клітки бруньок; для коронавирусов - ембріональні клітки і клітки трахеї). У заражених клітках віруси викликають ЦПЕ (цитопатический ефект). Культури кліток використовують також при ідентифікації збуджувачі з цитолитической активністю (наприклад, аденовирусов). Для цього застосовують так звану реакцію біологічної нейтралізації вірусів в культурі кліток (РБН або РН вірусів). У її основі - нейтралізація цитолитического дії вірусів типоспецифическми антитілами.

Імунітет: вируснейтрализующие специфічні IgA (забезпечують місцевий імунітет) і клітинний імунітет. Місцевий виробіток а-интерферона, поява якого в носовому відокремлюваному приводить до значного зниження кількості вірусів. Важливою особливістю ОРВИ є формування повторного імунодефіциту. Постинфекционний імунітет - нестійкий, нетривалий, типоспецифический. Велике число серотипов і різноманітність вірусів - висока частота повторних захворювань.

Мікробіологічна діагностика. Матеріал для дослідження носоглоточная слиз, мазки-відбитки і смиви із зіва і носа.

Експрес-діагностика. Виявляють вірусні антигени в інфікованих клітках. Застосовують РИФ (прямий і непрямий методи) з використанням мічених флюорохромами специфічних антитіл, а також ИФА. Для труднокультивируемих вірусів використовують генетичний метод (ПЦР).

Вірусологічний метод. Індикацію вірусів в заражених лабораторних моделях проводять по ЦПЕ, а також РГА і гемадсорбції (для вірусів з гемагглютинирующей активністю), з утворенню включень (внутриядерние включення при аденовирусной інфекції, цитоплазматические включення в околоядерной зоні при реовирусной інфекції і т. п.), а також з утворенню «бляшек», і «кольоровій пробі». Ідентифікують віруси по антигенній структурі в РСК, РПГА, ИФА, РТГА, РБН вірусів.

Серологический метод. Противовирусние антитіла досліджують в парних сироватках хворого, отриманих з інтервалом в 10 днів. Діагноз ставлять при збільшенні титру антитіл як мінімум в 4 рази. При цьому визначається рівень IgG в таких реакціях, як РБН вірусів, РСК, РПГА, РТГА.

Лікування: ефективного етиотропного - немає; неспецифічне - а-интерферон, оксолин (очні краплини), при повторній бактерійній інфекції - антибіотики. Основне лікування - симптоматичне/патогенетическое. Антигистаминние препарати.

Профілактика: неспецифічна - противоепидемич. заходи. Специфічної - немає. Для профілактики аденовирусов - пероральні живі тривалентние вакцини.

№ 143 Збуджувач грипу. Таксономія. Характеристика. Лабораторна діагностика. Специфічна профілактика і лікування.

Таксономія: сімейство - Orthomyxoviridae, рід Influenzavirus. Розрізнюють 3 серотипа віруси грипу: А, В і Збуджувач грипу має однонитчатую РНК, що складається з 8 фрагментів. Подібна сегментарность дозволяє двом вірусам при взаємодії легко обмінюватися генетичною інформацією і тим самим сприяє високій мінливості вірусу. Капсомери укладені навколо нитки РНК по спіральному типу. Вірус грипу має також суперкапсид з паростками. Вірус поліморфний: зустрічаються сферичні, палочковидние, ниткоподібні форми.

Антигенна структура. Внутрішні і поверхневі антигени. Внутрішні антигени складаються з РНК і білків капсида, представлені нуклеопротеином (NP-білком) і М-білками. NP-і М-білки - це типоспецифические антигени. NP-білок здатний зв'язувати комплемент, тому тип вірусу грипу звичайно визначають в РСК. Поверхневі антигени - це гемагглютинин і нейраминидаза. Їх структуру, яка визначає подтип вірусу грипу, досліджують в РТГА, завдяки гальмуванню специфічними антитілами гемагглютинації вірусів. Внутрішній антиген - стимулює Т-киллери і макрофаги, не викликає антителообразования. У вірусу є 3 різновиди Н- і 2 різновиди N - антигенів.

Імунітет: Під час захворювання в противовирусном відповіді беруть участь чинники неспецифічного захисту: видільна функція організму, сивороточние ингибитори, альфа-интерферон, специфічні IgA в секретах респіраторного тракту, які забезпечують місцевий імунітет.

Клітинний імунітет - NK-клітки і специфічні цитотоксические Т-лімфоцити, діючі на клітки, інфіковані вірусом. Постинфекционний імунітет досить тривалий і прочен, але високоспецифичен (типо-, подтипо-, вариантоспецифичен).

Мікробіологічна діагностика. Діагноз «грип» базується на (1) виділенні і ідентифікації вірусу, (2) визначенні вірусних АГ в клітках хворого, (3) пошуку вирусоспецифических антитіл в сироватці хворого. При відборі матеріалу для дослідження важливо отримати уражені вірусом клітки, оскільки саме в них відбувається реплікація вірусів. Матеріал для дослідження - носоглоточное відокремлюване. Для визначення антитіл досліджують парні сироватки крові хворого.

Експрес-діагностика. Виявляють вірусні антигени в досліджуваному матеріалі з допомогою РИФ (прямий і непрямий варіанти) і ИФА. Можна виявити в матеріалі геном вірусів при допомозі ПЦР.

Вірусологічний метод. Оптимальна лабораторна модель для культивування штами-курячий ембріон. Індикацію вірусів проводять в залежності від лабораторної моделі (по загибелі, по клінічних і патоморфологическим змінах, ЦПД, утворенню «бляшек», «кольоровій пробі», РГА і гемадсорбції). Ідентифікують віруси по антигенній структурі. Застосовують РСК, РТГА, ИФА, РБН (реакцію біологічної нейтралізації) вірусів і інш. Звичайно тип вірусів грипу визначають в РСК, подтип - в РТГА.

Серологический метод. Діагноз ставлять при чотирикратному збільшенні титру антитіл в парних сироватках від хворого, отриманих з інтервалом в 10 днів. Застосовують РТГА, РСК, ИФА, РБН вірусів.

Лікування: симптоматичне/патогенетическое. А-интерферон - пригноблює розмноження вірусів.

1. Препарати - індуктори ендогенного интерферона.

Етиотропное лікування - ремантидин - перешкоджає репродукції вірусів, блокуючи М-білки. Арбидол - діє на віруси А і В.

2. Препарати - ингибитори нейраминидази. Блокують вихід вірусних частинок з інфікованих кліток.

При важких формах - противогриппозний донорський імуноглобулін і нормальний людський імуноглобулін для у\у введення.

Профілактика: Неспецифічна профілактика - противоепидемические заходу, препарати а-интерферона і оксолина.

Специфічна - вакцини. Живі аллантоисние интраназальная і подкожная, тривалентние инактивированние цельно-вирионние грипозні интраназальная і парентеральная-подкожная (Гріпповак), хімічні Агріппал, полимер-субъединичная «Гріппол». Живі вакцини створюють найбільш повноцінний, в тому числі місцевий, імунітет.

№ 144 Збуджувач поліомієліту. Таксономия і характеристика. Лабораторна діагностика. Специфічна профілактика.

Таксономія.: семействоPicornaviridae, родEnterovims, видPoliovirus.

Структура. По структурі полиовируси - типові представники родаEnterovirus. РНК-вмісні віруси.

Морфологія: дрібні, просто організовані віруси, сферичної форми, складаються з одноцепочечной РНК і капсида.

Культивування: Добре репродуцируются в первинних і культурах кліток, що переварюються з тканин людини і супроводиться цитопатическим ефектом. У культурі кліток під агаровим покриттям ентеровируси утворять бляшки.

Антигенні властивості: Розрізнюють 3 серотипа всередині вигляду: 1, 2, 3, не зухвалі перехресного імунітету. Все серотипи патогенні дл людини.

Патогенез і клініка. Природна сприйнятливість людини до вірусів поліомієліту висока. Вхідними комірами служать слизові оболонки верхніх дихальних шляхів і травного тракту. Первинна репродукція вірусів відбувається в лімфатичних вузлах глоточного кільця і тонкої кишки. З лімфатичної системи віруси проникають в кров, а потім в ЦНС, де виборче вражають клітки передніх рогів спинного мозку (рухові нейрони). Інкубаційний період продовжується в середньому 7-14 днів. Розрізнюють 3 клінічні форми поліомієліту: паралітичну, менингеальную (без паралічів), абортивну (легка форма). Захворювання починається з підвищення температури тіла, загального нездужання, головних болів, блювоти, болів в горлі.

Імунітет. Після перенесеної хвороби залишається довічний типоспецифический імунітет. Імунітет визначається наявністю вируснейтрализующих антитіл, серед яких важлива роль належить місцевим секреторним антитілам слизової оболонки глотки і кишечника (місцевий імунітет). Пасивний природний імунітет зберігається протягом 3-5 тижнів після народження дитини.

Мікробіологічна діагностика. Матеріал для дослідження - кал, відокремлюване носоглотки, при летальних виходах - шматочки головного і спинного мозку, лімфатичні вузли.

Віруси поліомієліту виділяють шляхом зараження досліджуваним матеріалом первинних і перевиваемих культур кліток. Про репродукцію вірусів судять по цитопатическому дії. Ідентифікують виділений вірус за допомогою типоспецифических сироваток в реакції нейтралізації в культурі кліток. Важливе значення має внутривидовая диференціація вірусів, яка дозволяє відрізнити патогенні штами від вакцинних штамів, що виділяються від людей, імунізованих живою полиомиелитной вакциною. Відмінності між штамами виявляють з допомогою ИФА, реакції нейтралізації цитопатического дії вірусу в культурі кліток з штаммоспецифической імунною сироваткою, а також в ПЦР.

Серодиагностика заснована на використанні парних сироваток хворих із застосуванням еталонних штамів вірусу в якості диагностикума. Зміст сивороточних иммуноглобулинов класів IgG, IgA, IgM визначають методом радіальної иммунодиффузії по Манчині.

Лікування. Патогенетічеськоє. Застосування гомологичного імуноглобуліну для попередження розвитку паралітичних форм обмежене.

Профілактика. Основною мірою профілактики поліомієліту є імунізація. Перша инактивированная вакцина для профілактики - створювала загальний гуморальний імунітет, не формувала місцевої резистентности слизових оболонок ЖКТ, не забезпечувала надійний захист.

Пероральна жива культуральна вакцина з трьох серотипов штамів. Використовують для масової імунізації дітей, вона створює стойкийобщий і місцевий імунітет.

Неспецифічна профілактика зводиться до санітарно-гігієнічних заходів.

№ 145 Збуджувачі гепатитів А і Е. Таксономія. Характеристика. Лабораторна діагностика. Специфічна профілактика.

Гостра інфекційна хвороба, з лихоманкою, поразкою печінки. Антропоноз.

Таксономия, морфологія, антигенна структура: СемействоPicornaviridaeродHepatovirus. Типовий вигляд - має один серотип. Це РНК-вмісний вірус, просто організований, має один вирусоспецифический антиген.

Культивування: Вірус вирощують в культурах кліток. Цикл репродукції більш тривалий, ніж у ентеровирусов, цитопатический ефект не виражений.

Резістентность: Стійкістю до нагрівання; инактивируется при кипяченії протягом 5 мін. Відносно стійкий у зовнішній середі (воді).

Епідеміологія. Джерело-хворі. Механізм зараження - фекальний-оральний. Віруси виділяються з фекалиями на початку клінічних виявів. З появою жовтяниці інтенсивність виділення вірусів знижується. Віруси передаються через воду, харчові продукти, руки.

Боліють переважно діти у віці від 4 до 15 років.

Патогенез: Володіє гепатотропизмом. Після зараження реплікація вірусів відбувається в кишечнику, а звідти через портальну вену вони проникають в печінку і реплицируются в цитоплазме гепатоцитов. Пошкодження гепатоцитов виникає внаслідок иммунопатологических механізмів.

Клініка. Інкубаційний період - від 15 до 50 днів. Початок гострий, з підвищенням т-ри і нудотою, блювотою). Можливо поява жовтяниці на 5-й день. Клінічна течія захворювання легка, без особливих ускладнень. Тривалість захворювання 2 нед. Хронічні форми не розвиваються.

Імунітет. Після інфекції - стійкий довічний імунітет, пов'язаний з IgG. На початку захворювання в кров IgM, яка зберігається в організмі протягом 4 місяців і має діагностичне значення. Крім гуморального, розвивається і місцевий імунітет в кишечнику.

Мікробіологічна діагностика. Матеріал для дослідження - сироватка і испражнения. Діагностика заснована головним чином на визначенні в крові IgM з допомогою ИФА, РИА і імунної електронної мікроскопії. Цими ж методами можна виявити вірусний антиген в фекалиях. Вірусологічний дослідження не проводять.

Лікування. Симптоматичне.

Профілактика. Неспецифічна профілактика. Для специфічної пасивної профілактики використовують імуноглобулін. Імунітет зберігається біля 3 міс. Для специфічної активної профілактики - инактивированная культуральна концентрована вакцина. Рекомбинантная генно - інженерна вакцина.

Переглядів: 163 | Додав: АДМІН | Теги: Етапи розвитку: | Рейтинг: 0.0/0